Începând cu 1 ianuarie 2024, e-factura a devenit obligatorie pentru antreprenorii români. Pe scurt, sistemul permite prelucrarea electronică a datelor, respectiv raportarea, stocarea și descărcarea facturilor prin intermediul serverului ANAF.
Ce spune statul despre proiect și cum îl prezintă, poți să citești aici.
Ce spun antreprenorii români, în special cei care au firme mici și mijlocii, poți citi aproape peste tot pe internet. Aventurile au fost amplu documentate în online și se traduc prin sute de întrebări, dileme, situații la care statul pare să nu se fi gândit și exemple de erori ridicole.
Pentru că lunile de e-factură fără amenzi trec repede (termenul este fixat pentru 1 aprilie), ar fi bine să fii pregătit. Doar că ANAF nu prea răspunde la solicitări, fie că vin de la cetățeni dornici de lămuriri, fie că au venit de la echipa Upgrade 100, care a invitat reprezentanți în emisiunea-dezbatere.
Așa că expertul în e-guvernare și moderatorul Radu Puchiu alături de Valentina Saygo, Ask for Accounting și Mircea Căpățână, SmartBill România, au discutat statusul și soarta sistemului e-factura în prima ediție de Digitalination by Upgrade 100, realizată în colaborare cu Aspen Institute România, la Radio Guerrilla.
📚 Din acest articol vei afla ce cred experții noștri despre e-factură, dar vei primi și un set de informații utile și răspunsuri la întrebări frecvente. Îl găsești spre finalul materialului.
“Este deja un eșec“
Valentina Saygo este de părere că e-factura va rata tocmai acel obiectiv la care visează statul, dar și cetățenii de bună credință: combaterea evaziunii fiscale.
“Ar putea fi bună, dar nu așa. Ar putea fi necesară, dar nu așa. Opinia mea este că nu va rezolva evaziunea fiscală. Ce evazionist o să își bată capul să se înroleze în SPV, să își ia semnătură calificată cu token, pe Windows sau pe Mac? Este deja un eșec”.
Mircea Căpățână, antreprenor și fondatorul SmartBill, o platformă de e-facturare, este ceva mai optimist și apreciază că măcar statul român intră cu ceva mai mult curaj pe drumul digitalizării relației cetățean-instituții.
“E greu să avem ceva perfect de la început. Sunt chinurile facerii și nu avem de ales. E important să spunem că aceasta este o poveste la nivel european și nu ceva inventat de români. Nu suntem prima țară și nici ultima. România va avea un zvâc pe zona aceasta de digitalizare pentru că italienii, spaniolii sau nemții nu sunt atât de grozavi când e vorba de evoluție. Dar nu suntem proștii satului.”
💣 Să nu crezi că e-factura e totul! Proiectul este parte a SAF-T, un sistem complex de raportare ce va fi implementat din 2025 pentru toate companiile, acum fiind folosit doar de cele mari. Prin acest sistem toate firmele vor raporta întreaga activitate la nivel de tranzacție. E-factura este practic un preambul pentru acest sistem.
Cât de bine a fost pregătită e-factura?
Nu foarte bine. E suficient să scrii “e-factura” pe Reddit și vei găsi zeci de thread-uri cu sute de comentarii care vizează cam aceeași problemă: ce presupune sistemul, cine trebuie să emită e-facturi și, mai ales, cum.
Valentina Saygo a sesizat și ea faptul că o pregătire mai bună anterior lansării nu ar fi stricat. Ba dimpotrivă. În plus, prin faptul că termenul inițial de implementare era 31 decembrie 2026, ea reclamă o încercare a statului român de a lua măsuri în compensație pentru alte obiective care nu au fost atinse.
Interesant, nu? Pe de altă parte, “the good cop” Mircea Căpățână spune că oricât ar fi fost amânat termenul, mediul de business tot nepregătit s-ar fi declarat.
“Dacă erau 10 ani, tot așa era. Niciun antreprenor nu își bate capul cu birocrația. Stresul lor este să facă bani. Dacă erau 5 ani de pregătire, cred că și uitau de ea. Nu îi interesează, ei trebuie să plătească taxe și nu își pun astfel de probleme. […] Noi, din iulie 2022, am livrat peste 3 milioane de facturi. În 2024 avem rată de acceptare de 99,8%.
Mircea Căpățână, SmartBill
statul nu este obligat să raporteze în SPV dacă emite facturi
Experții noștri au discutat cu oamenii, noi am sumarizat o listă de nemulțumiri și ascultătorii au plusat și ei, împărtășind în direct din experiențele lor cu sistemele ANAF în general și cu e-factura în mod special.
Prin urmare, până acum, la nici două săptămâni de la lansarea proiectului, cel mai des întâlnite reclamații sunt:
❓Lipsa de explicații și lipsa de pregătire prealabilă pentru antreprenori;
❓Multitudinea de situații care nu au fost luate în calcul;
❓Probleme de comunicare, probleme cu erorile din sistem;
❓O ciudățenie a sistemului: statul nu este obligat să raporteze în SPV dacă emite facturi;
❓Modalitatea de autentificare.
Dar poate cea mai acută nemulțumire, remarcă Radu Puchiu, este lipsa unui “sistem de relație cu clienții”, care să ofere informații cât mai clare multelor întrebări din partea publicului.
Ce este impresionant, însă, e cum experți, companii dar și public larg s-au mobilizat pe rețelele de social media sau mesagerie pentru a se sprijini reciproc. Și tot la acest capitol, a explicat Puchiu, merită lăudate platformele de facturare pentru efortul dus care a redus vizibil timpul necesar gestionării e-facturilor de către companii.
“Trei luni de zile fără amenzi sunt prea puține pentru ca oamenii să aibă timp să se conformeze, însă sunt atât de multe necunoscute la care nimeni nu are răspunsuri încât asta este dureros. Nouă, contabililor, ne sar mințile și asta din vară, de când nu au fost explicate proiectele de modificare a taxelor”
Valentina Saygo, Ask for Accounting
Claudiu, programator, a intrat în direct în timpul emisiuni de Radio Guerrilla și ne-a spus cum arată relația lui cu sistemul de e-facturare.
“După 16:30 nu mai merge nimic. Pentru cineva ca ANAF, care are sume uriașe și ar putea să aibă sisteme de teste și release, e aiurea să dea mesaje confuze. Trei ore am pierdut ca să caut nodul în papură”
Claudiu, programator
Dacă vrei să auzi toată intervenția lui Claudiu, o găsești aici ➡️ 50:49
Tot el ne-a arătat și cum echipa ANAF comunică oficial cu contribuabilii:
De ce e atât de important ca lucrurile să funcționeze pentru toată lumea?
Pentru că e-factura este un moment de cotitură în privința modului în care se face business în România: aproape în premieră, antreprenorul este responsabilizat direct.
Experții noștri explică pe larg în ce constă această responsabilizare: ➡️ 17:36
Mic ghid de conviețuire cu e-factura
Pentru că statul nu a explicat suficient sau explicațiile sale nu au ajuns încă la toată lumea, cu ajutorul experților noștri vă oferim un mic training de utilizare a sistemului e-factura.
Practic, o listă de lucruri pe care trebuie să le știți în acest început de an.
🧠În primul rând, să începem cu una dintre cele mai comune dileme: care e diferența dintre bon fiscal și factură. Explicația începe aici ➡️ 50:21
Intrăm și în categoria “Întrebări frecvente”
- Un antreprenor care are un site de haine și vinde doar către persoane fizice vrea să știe dacă trebuie să emită e-factură. Răspunsul, din nou, aici ➡️ 39:10
- Un ascultător a vrut să știe care este situația facturilor la benzinărie. Valentina Saygo a adus lămuririle de rigoare:
“Bonurile fiscale se raportează din casa de marcat. Nu vă faceți griji, bonurile fiscale nu se introduc prin e-factură și nu le așteptăm prin SPV”.
explică Valentina Saygo
- Cine trebuie să folosească e-factura?
În principiu, aproape toată lumea, în relația dintre două entități juridice, adică SRL-uri plătitoare sau neplătitoare de TVA.
Aici intră: PFA-urile, indiferent dacă sunt cu normă de venit sau sistem real, ONG-urile care emit facturi către persoane juridice. De asemenea, se emit facturi și pentru B2G, adică cei care lucrează cu statul, B2C, adică cei care facturează către persoane fizice, dar și agențiile de turism care încasează cu vouchere de vacanță.
🧠 Când nu folosim e-factura? În principiu, nu trimitem e-factura atunci când facturăm către persoane fizice și atunci când facturăm către persoane juridice străine.
Nu uita câteva date cheie legate de acest nou sistem:
🗓️ 1 ianuarie 2024: data în care a fost lansat,
🗓️ 1 aprilie 2024: data la care perioada fără amenzi se încheie,
🗓️ 1 aprilie 2024 – 1 iulie 2024: o perioadă în care amenzile sunt între 1000 și 2500 de lei pentru firmele mici,
🗓️ 1 iulie 2024: data de la care amenda va fi de 15% din valoarea facturii.
Ce ar trebui să faci în perioada imediat următoare? Uite două lucruri urgente de făcut, de la Mircea Căpățână:
- Fă un cont într-o platformă de facturare,
- Ia-ți semnătură electronică.
Urmărește principalele idei ale discuției în podcastul nostru:
▶️ 04:34 Era necesară factura electronică?
▶️ 08:07 De unde graba pentru implementare
▶️ 21:55 Ce s-a făcut totuși bine
▶️ 34:07 Ce s-ar putea face mai bine?
▶️ 47:38 Un mic training: care e diferența dintre bon fiscal și factură
▶️ 50:56 Un ascultător ne spune care e cea mai mare problemă în opinia lui
▶️ 56:21 Ce ar trebui schimbat rapid
▶️ 01:12:12 Concluzii
Episodul integral aici:
Ce este digitalination
Este un concept UPGRADE 100 realizat în parteneriat cu Institutul ASPEN România.
– formatul este dedicat monitorizării procesului de digitalizare a țării noastre prin evenimente, știri, emisiuni găzduite de RADIO GUERRILLA care facilitează discuții educative și constructive între factorii guvernamentali responsabili cu acest proces, mediul privat și cel academic.
👋 Dacă dorești să susții proiectul sau ai o propunere de temă importantă dă-ne un email la team (at) upgrade100.com
Comentează